in , ,

الشغف يصنع بطلات مصر

السنة  اللي فاتت في اوليمبياد طوكيو، فريال اشرف و سمر حمزة و هداية ملاك ..رفعوا علم مصر بميداليات دهب و الظاهر كدة ان في اوليمبياد 2024 في فرنسا بطلات تانيين هيرفعوا اسم مصر اكتر ما هما رافعينه. 

في خلال 4 شهور بس اكتر من 9 بطلات حققوا لمصر جوايز قيمة تعالوا نتعرف عليهم.

شهد عبد الفتاح: 

هي لاعبة سكندرية  كانت بتلعب جومباز ايقاعي من وهي عندها 3 سنين حتي ثانوية عامة  تحت اشراف كابتن عماد سامبو رئيس الاتحاد الفني  و بعدين دخلت منتخب التايكندو أخدت دهب و أفضل لاعبة و فازت بذهبية السيدات للكبار ببطولة إفريقيا للبومزا المقامة يوم13 و14 يوليو بالعاصمة الرواندية كيجالي . كمان هي  طالبة في سنة اولي في كلية الطب البيطري بجامعة اسكندرية. 

ابتسام زايد: *ابتسامة السويس* 

هي بطلة الدراجات و لاعبة المنتخب الوطني. هي مواليد 25 سبتمبر 1996.  

في 2016 بتقع من العجلة بتاعتها و بتتصاب و بتحتاج لتدخل جراحي و بعدها بأسابيع قليلة بترجع و تسبق وتتأهل لدورة ريو دى جانيرو الأوليمبية فى نفس السنة ، و في 2019 بيحصل اصطدام بينها و بين لاعبة تانية و حصل جروح كتيرة ،  و دلوقتي  بترجع تاني تسبق وتنتصر وتتأهل لدورة طوكيو الأوليمبية.

 وهي لسة متزوجة بطل الدراجات الجزائري ياسين شعلال في مارس اللي فات. 

رحمة السيد: 

 بنت قرية المحسمة التابعة لمركز ومدينة القصاصين  الجميلة، عندها 16 سنة  و فازت ببطولة للناشئين في رفع 3 ذهبيات في الخطف و النتر الأثقال في المكسيك  حصلت البطلة رحمة على 3ميداليات ذهبية لوزن 76 كيلو جرام بعد رفع ثقل وزنه 95 كجم و خطف و 120 كلين نتر و 215 مجموع .

ناردين ايهاب :

ناردين درست اعلام في الأكاديمية البحرية للعلوم و التكنولوجيا. حققت البطلة المصرية ناردين إيهاب الفوز على بطلة رومانيا بدور الـ64 التمهيدي من منافسات سيف المبارزة لفردي السيدات ببطولة العالم للسلاح المقامة في مصر. تأهلت ناردين الي الدور الثمن النهائي ثمن النهائي ببطولة كأس العالم لسلاح سيف المبارزة «سيدات» في بولندا في الفترة من 27 حتى 29 مايو.دور المجموعات مكانش سهل، المباريات تكون من خمس نقاط فقط وهذا يشكل ضغطا عصبيا كبيرا ولكن نجحت في تحقيق الفوز في أربع مباريات والخسارة في اثنتين فقط والتأهل للدور 64 التمهيدي.   

جني الألفي : 

و بالرغم من انها عندها 14 سنة حصلت علي أفضل لاعبة في المركز الثالث بالبطولة الأفريقية لكرة السلة. و هي بنت كابتن هاني الألفي كابتن كرة السلة في النادي الأهلي. جني شاركت في الMBA و هي عندها 13 سنة. جني حبت اللعبة من باباها الكابتن هاني و كانت بتروح معاه التمرين وهي عندها سنتين.   

نعمة سعيد: 

مواليد 2002، هي رباعة مصرية فازت بالميدالية الذهبية في بطولة العالم لرفع الأثقال 2021 وزن   64 ك في طشقند،أوزبكستان.

 قبلها فازت بالميدالية الفضية في الألعاب الأولمبية الصيفية للشباب 2018 في وزن 58 ك.

كما أنها صاحبة الذهب منذ بطولات الناشئين، بعدما توجت بثلاث ذهبيات فى منافسات وزن 59 كجم ببطولة العالم بأمريكا 2019. 

ضحي هاني: 

حققت الميدالية البرونزية فى مسابقة فردى دورة ألعاب البحر المتوسط المقامة فى وهران بالجزائر.

توجت أيضا بالميدالية الذهبية فى زوجي السيدات بدورة الألعاب الأفريقية 2019 بالمغرب، فضلا عن تحقيق ذهبية منتخب السيدات ببطولة أفريقيا 2020 بالقاهرة، كمان كسبت  الميدالية الفضية فى بطولة أفريقيا 2021. 

و ضحي درست في كلية فنون تطبيقية بجامعة حلوان.    

لو نلاحظ ان كل بطلة فيهم عندها حياتها و دراستها و احلامها و ان عمر ما الرياضة ما كانت عائق في حياة أي حد.

 مهم اوي نمرن ولادنا علي انهم يبقي عندهم شغف و احلام و متبقاش المذاكرة بس هي محور حياتهم. 

Theodora Naguib

Passionate Writer

What do you think?

Written by Editor

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

0

Comments

0 comments

خمس أسباب حيوية بيخلوكي تمارسي الجنس

ليه لما بتطلبي من جوزك يقولك كلام حلو او يبقي رومانسي مش بيعمل كده ؟